Som et nytt ensemble med europeiske ambisjoner trengte de en logo. En moderne logo som samtidig speiler den musikalske arven de står i. I samarbeid med ensemblet ble retninger og ideer til. Det ble improvisert rundt en akkord. Alle åtte i ensemblet synger, lag på lag. Etterhvert begynner en lang komposisjon å ta form. Så begynte jobben med å skille ut, korte ned, helt til vi satt igjen med en tydelig sangsignatur. Den ble inspirasjonen til symbolet.
Den visuelle formen på logoen er også inspirert av v-en i navnet og glassmaleriene i Stavanger Domkirke. Formen er enkel og klar. Den åpner for bruk i mange varianter, i full farge, i forskjellige fargetoner, i minimal variant eller i full variant. Dette gir ensemblet en fleksibel identitet som kan tilpasses ulike flater og sammenhenger. Samtidig som både form og lyd alltid er reint.
Den nye profilen har allerede høstet lovord, både ved opptredener i Grieghallen i Bergen og i forbindelse med Stavangers 900-års jubileum. Den har også hjulpet til med å få søknader om støtte innfridd.